2011. június 13., hétfő

Cikkfordítás: Lou Diamond Phillips a 'Király főszerepében

1 friss kép LDP-ről
Mint pár héttel ezelőtt már blogoltam, LDP ezekben a napokban (június 6-12) játszotta újra  Kansas-ben a nagy sikerű King and I főszerepét
Az alábbi interjú a bemutató előtt pár nappal, 4.-én látott napvilágot a *kansascity.com oldalán.

Lou Diamond Phillips elmesél 1 történetet: A korai 80s években, kis rámenős fiatal színész korában Texasban, mindig tartott magánál egy rugós kést, és 1 tarka-vörös kendőt a kocsijában. Igy állandó készenlétben állt a következő bandatag-meghallgatásra.

"Meghallgatásom lesz? OK! Egy másik rosszfiú. Egy újabb punk." - mondja Phillips, miközben szendvicset készít egy belvárosi szállodában.

Phillips azért van a városban, hogy újra játsszon egy szerepet, melyet ismer, és szeret. A sziámi királyt a a Starlight Theatre 2011-es szezonjában bemutatott "Anna és a Sziámi Király"-ban, hétfő este (A cikk előző szombaton, 4.-én keltezett - a szerk.), ez lesz a szezonnyitó előadás. 1996-ban Tony Award-ra jelölték az új életre keltett szerepért a Broadway-n, és amelyben ismét felbukkant 2006-ban, a Forth Worth-i Casa Manana Theatre-ben.

A korai 80s években Phillips még a filmre és a TV-re fókuszált. Ez időtájt indult növekedésbe a filmipar Texasban, legfőképp Austin-ban és Forth Worth-ben. És úgy adódott, hogy Phillips jó időben volt jó helyen.

"Texasra volt igényem, Texas igényt tartott rám" - mondja. Valójában a Fülöp-szigeteken születtem, és sokat voltunk úton, mert apám a haditengerészetnél szolgált, de a korai éveimben Texasban telepedtünk le. A Flour Bluff gimnáziumba jártam (Corpus Christie-ben), majd a texasi Arlington egyetemre, mikor a színészet felé vettem az irányt. Tehát a legtöbb fontos történés, mint pl. a tinédzserkor, itt esett meg velem."

A főiskola után úgy döntött, Dallas - Forth Worth körzetében marad, mert ott volt munka. Közösségi házakban, alkalmi munkákat vállalt, (A Dallas c. sorozatban egy bandatagot alakított), miközben, ahogy ő mondja, botrányos komédiákban játszott mindenféle klubban, hogy valamiből meg tudjon élni.

"Teljesen belemerültem a színészet világába, és sok lehetőséget találtam" - mondja. A dallasi filmiparban kevés hozzám hasonló ember fordult meg. Mikor megkaptam a La Bamba szerepét, értek véget a dallasi meghallgatások."

Ez volt Phillips nagy filmes áttörése, melyben a latino rocker Ritchie Valens-t alakította. A kritika és a nagyközönség körében is siker lett. Ritchie Valens ikonikus mivolta, és a rendező, Luis Valdez karakán, szimpatikus ábrázolásmódja miatt, ahogy megelevenítette az 50s évek Kelet-Los Angeles-ét, a filmiparon innen és túl, mindenki azt feltételezte, hogy Phillips spanyol származású. De az ő etnikai hovatartozása nem ilyen egyértelmű.

"Leginkább filippínó vagyok, anyai ágról"  mondja. És egy kis spanyol, kínai és hawaii vér is van bennem. Apai ágról pedig skót - ír - cseroki. Ez lehetővé teszi számomra, hogy eljátsszam az összes színes bőrű etnikumot, és néha a fehér srácot is. Mert az emberek csak a külsőt nézik, ez pedig sok különböző dologhoz nyújt lehetőséget."

Phillips tudta, hogy La Bamba nagy fogás volt, de a forgatás és a film megjelenése között elhúzódó idő elég szűkös körülmények közt telt el számára.

"'86 nyarán vettük filmre a La Bambát, és csak '87 augusztusában került a mozikba. Így telt el 6 hónap, átlagos pénzért csináltam, melynek felét az édesanyámnak adtam. Tehát majdnem kifogytam a keretből, mire a 'Miami Vice' egyik epizódjában landoltam. Társamat Viggo Mortensen játszotta, akit meggyilkolnak az első 12 percben. Annette Benning volt a rosszfiú barátnője. Aztán megismertem Eddie Olmos-t."

Edward James Olmos állandó szereplője volt a 'Miami Vice'-nak, és már hallott Phillips-ről. Luis Valdez rendezte Olmos-t a 'Zoot Suit' színpadi és filmes változatában is. Olmos megkérdezte Phillips-et, szeretne-e vele közös filmben szerepelni.

Ez a film, A 'Stand And Deliver' (Mutasd Meg, Ki Vagy) volt, 1 dráma, melyben ő egy Kelet LA-beli matektanárt, Jaime Escalante-t, Phillips pedig az egyik diákját játszotta, akit szokatlan tanítási módszerével nyert meg magának. Szintén nagy kritikai sikert hozott. Ez vezetett Billy kölyök és cimborái történetéhez, majd annak folytatáshoz is.

Azóta Phillips változatos filmes és televíziós karriert tudhat a magáénak, mint pl. a nemrég befejezett 'Longmire', mely Craig Johnsons detektív-novellái alapján készült, Wyoming-ban. Phillips Henry Álló Medvét alakítja, egy amerikai indiánt, aki a főhős legjobb barátja.

Rachel Bay & LDP
Viszont ezen a héten 'Az Anna és a Sziámi Király'-ra fókuszál, Roger és Hammstein klasszikusára, amely a sziámi király és gyerekeit tanító angoltanár kapcsolatáról szól.

"Emlékszem, mikor először hívtak, hogy szerepeljek benne a Broadway-n. Wow, jó kis szakállas, régi darab ez." - gondoltam. "Aztán elolvastam. Nagyon meglepett, mennyire időtlen, néhol mennyire komor, mennyire szexi, és vicces is. Azonnal belevetettem magam az amerikai Shakespeare panteonjába, újra és újra. Imperializmusról, nőgyűlöletről, szexizmusról, rasszizmusról szól. Sok szép ideáról, mely gondolkodóba ejt. 'Az Anna és a Sziámi Király' idejében lényeges témák ma ugyanolyan fontosak, mint egykoron."

Phillips az Annát játszó Rachel Jones oldalán lép színpadra, akivel 2006-ban is együtt játszottak Forth Worth-ben. Denton Yockey, a Starlight elnöke és executive producere is ott volt akkoriban. Mikor elkezdődött a válogatás a Kansas city-beli produkcióhoz, örömmel hívta vissza a szerepre a Starlight-hoz.

Phillips azt mondja, "elég jól megbirkózik a hangokkal", de Yul Brynner, aki eredetileg főszereplője volt a Broadway-n és a filmen is, nem énekesként volt ismert. A szerephez inkább amolyan beszélve-éneklő megközelítés szükséges, mely hagyományt Rex Harrison indította el a "My Fair Lady"-ben.

"Mostanra nagyon magaménak érzem a szerepet - mondja Phillips. "Kalandok sora ez a szerep. Közel 550 előadásnál tartok jelenleg."

Mikor először vette fontolóra a szerepet a Broadway-n, - meséli Phillips - és mikor  eldöntötte hogy megnézi a filmet, úgy gondolta: "Ha Yul már kihozott belőle mindent, amit lehetett, én nem fogom elvállalni."

De miután megnézte a filmet, rájött, hogy rejt még lehetőséget magában bőven.

"Yul valami extrém módon egzotikus volt. - mondja. "Olyan karizmát és nagyságot vitt a szerepbe, melyet amerikai közönség még nem látott azelőtt. Azonban hiányzott a szexualitás. Hiányzott a szikra. Egy matróna - Annát nem fogsz megkívánni."

"Ez a nő nemrég vált el, friss sebei vannak, szerelmes akar lenni. És kapcsolatba kerül ezzel a férfival, aki minden éjjel 2x - 3x szexel. Kell hogy legyen köztük szexuális vonzalom. És ez hiányzott ebből az 50s évekbeli filmből."

Phillips úgy érzi, ma már képes több mélységet vinni a szerepbe, mint a 90s években. Már nem ugyanaz az ember.

"Mikor először játszottam, nem volt gyermekem. 35 éves voltam. Most 49 vagyok. 4 lányom van. Másképp látom ma már a világot. Nem akarok a múltból építkezni, és gépiesen újracsinálni. Arra akarok rájönni, a jelenlegi életemmel hogy gazdagíthatom most a karaktert. Szeretem ezt a szerepet. Szeretem Artúr Királyt. Mindkét szerep könnyeket csal a szemembe. Ikonikus karakterek ezek."

"Sok ember elfelejti, hogy ez az, ami mozgatja a dolgokat. Ez az ami megérint. Nem kis könnyed színészkedés. Mélységet, érzelmeket igényel. És minden egyes dal valódi klasszikus."

(*Source: kansascity.com)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése